آرد سویا غنی شده با پلی فنل انگور و کاهش قند خون

آرد سویای غنی شده با پلی فنل به عنوان یک ساپلیمنت یا آرد مصرفی در تهیه ی مواد  غذایی می تواند به کاهش قند خون کمک کند.

مصرف آرد بدون چربی سویا که با آب انگور غنی شده است در کاهش قند خون موشهای دیابتی موثر بوده است. یافته های این تحقیق در مجله ی Agricultural and food chemistryبه چاپ رسید.

محققین دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی دانشگاه Rutgersمی گویند: مصرف آرد سویای غنی شده با پلی فنل دارای تأثیرات کاهش قند خون است که بطور غیر مستقیم نشانده ی تاثیرات پلی فنل های موجود در آب انگور بر کاهش قند خون می باشد.

داده های این تحقیق نشان می دهد که استفاده از آرد سویای بدون چربی و غنی شده با پلی فنل می تواند در تهیه مواد افزودنی پرپروتئین ، کم شکر و خوشمزه  بکار رود  و استفاده از آن درمدیریت تغذیه ای دیابت وبیماریهای مرتبط با سندرم متابولیک مفید است.

دانشمندان با استفاده از تکنولوژی جذب فعال زیستی مواد طبیعی (Nutrasorb bioactive sorption)توانستند آرد سویا را با آنتی اکسیدانهای فراوان موجود در میوه ی توت یا عصاره های میوه های مختلف غنی کنند.

محققین دانشگاه Rutgersکه به تهیه ی این نوع آرد غنی شده پرداختند معتقدند 1.4گرم از آرد سویای اشباع شده با عصاره ی بلوبری (قره قاط یا زغال اخته) حاوی همان مقدار پلی فنل موجود در 73گرم میوه ی قره قاط یا زغال اخته است.

درمطالعه ی اخیر بوسیله ی  تکنولوژی bioactive sorption، قسمت اعظم آب انگور و محتویات آن جذب آرد سویای بدون چربی می شود. نتایج نشان می دهد که یک گرم از آرد سویای غنی شده با آب انگور حاوی 10.4میلی گرم آنتوسیانین، تا 93.1میلی گرم انواع پروآنتوسیانیدین ها و تا 144.5میلی گرم انواع پلی فنل است.

آنالیز شیمیایی نمونه های آب انگور قبل و بعد از افزوده شدن به آرد سویا نشان می دهد که قسمت اعظم ترکیبات پلی فنلی انگور به آرد سویا متصل شده است.

دانشمندان آرد غنی شده باعصاره ی انگور را بروی موشهای آزمایشگاهی که دیابتی شده اند ، آزمایش کردند ونتایج نشان داد که فعالیت ضد دیابتی این آرد مرتبط با آنتوسیانین ها و پلی فنل های موجود در انگور است که به آرد سویا متصل شده اند .

منبع: www. nutraingredients.com

Journal of Agricultural and food chemistry